ג

יתרונות וחסרונות

רכיבה טיפולית - יתרונות וחסרונות
יפעת חי, מנהלת חוות "סוסים וחיוכים", M.A בחינוך מיוחד. מושב בית חנן
© כל הזכויות שמורות
 

ייתרונות וחסרונות הרכיבה הטיפוליתתרונות:

קשר בלתי מילולי – בניגוד לקשר עם בני אדם, הקשר עם הסוס אינו מילולי. אין כל צורך בשפה אנושית מסוימת או במילים בכלל כדי ליצור קשר אמיץ ומושלם עם הסוס. הסוס מגיב לחושים אחרים (מגע, שפת גוף, ריחות) לא פחות ואולי אף יותר מאשר לגירויים מילוליים. תכונה זו מהווה יתרון עצום עבור מטופלים הסובלים מבעיית שפה מוגדרת, כגון אילמים, אוטיסטים, בעלי פיגור קשה, הסובלים מבעיה אורגנית וכן עבור מטופלים עם בעיות תקשורתיות שונות (לב ושליו, 1994). מטופלים אלו, כפי שצינתי מהווים חלק מאוכלוסיית היעד של רכיבה טיפולית. יצירת הקשר הבלתי אמצעי עם הסוס, המבוסס על ביטוי רגשות כנים ויצירת יחסי גומלין, מהווים מפתח לשינוי.

מגע, קרבה וחום – ערוץ התקשורת העיקרי עם הסוס, הוא בדרך הפיזית גופנית. זו גם השפה הרגשית הטבעית ביותר עבור ילדים עד גיל מאוחר יחסית. הילד הבעייתי, המתקשה לבטא את עולמו הרגשי במילים, מוצא בקשר עם הסוס אפשרויות בלתי נדלות לבטא את עולמו הרגשי ומאווייו. המגע, הקרבה והחום המוקרנים מן הקשר עם הסוס הם גם הצרכים החיוניים ביותר לילד, כדי לאפשר את התפתחותו הנפשית התקינה. קשר פיסי זה יכול לשמש במקרים רבים גם אמצעי או מפתח לחוויה מתקנת (לב ושליו, 1994). בר (1992), טוענת שבין הסוס לילד קיים קשר של אהבה – כל מתקן עזר מכני, משוכלל ככל שיהיה, לא יכול לעורר בלב הילד התרגשות ואהבה כמו זה שהוא חש כלפי החיה הנפלאה הזו, היודעת להחזיר חום וידידות.

יצירת מצב – הסוס, "הכלי הטיפולי", איננו פסיבי ואיננו מותנה בשיתוף פעולה של המטופל או בתפעולו של המטפל, אלא מגיב באורח פעיל לסביבתו ויוצר מצבים חדשים ומגרים. הסוס הוא זה שיוזם במקרים רבים משחק, מגע וקירבה, ויכניס לתוך הטיפול נושאים כמו מחלה, מוות, יחסי מין והריון, נושאים שגם למטפל עצמו קשה לעיתים להעלותם בדרך טבעית (לב ושליו, 1994). 

העלאת דימוי עצמי - הסוס עובד למען המטופל. המטופל הופך מנשלט לשולט. למטופל הרוכב אין דימוי של "מסכן", אלא של מטופל ספורטיבי (שליט-אבני, 1998). זהו הטיפול היחיד שבו המטופל גבוהה פיזית מהמטפל. מצב המשפיע באופן ישיר על הדימוי והערך העצמיים.

פיתוח מודעות עצמית - לסוס אינסטינקטים בסיסיים וברגע ששמים רוכב על הסוס, הסוס חש את הרוכב. תגובות הסוס הם כלי לפיתוח מודעות עצמית ושליטה עצמית, היות והסוס משמש כמראה. ברגע שהילד מקבל משוב על התנהגותו, הוא מפתח מודעות ולומד לווסת את התנהגותו (שליט-אבני, 1998).

טיפול "מוסווה" - למטופל אין תחושה כי הוא בא לטיפול, אלא לחוג שבו הטבע והסוס הם כלי עבודה, אמצעים. הטיפול מוסווה לחלוטין בתוך המשחק, ותחושת החופש וההנאה מהטבע ומהמרחבים מסייעות מאוד למטופלים (שליט-אבני, 1998).

הומאניות ומודעות אקולוגית – מתוך הקשר הקרוב הנוצר עם החיה עצמה, מפתח המטופל רגשי הומאניות ומודעות, אשר ישרתו אותו מאוחר יותר כבוגר בחברה (שליו, 1996).

חסרונות:

המחקר בתחום טיפול באמצעות בעלי חיים בכלל, נמצא עדין בחיתוליו, ואין אמות מידה ברורות שמוכיחות את מידת הצלחתו של טיפול בחיות בכלל וברכיבה טיפולית בפרט. הפעילות היא בעיקר על סמך אינטואיציות ותחושות, ועל כן יש לנקוט בזהירות יתרה (דה קורסי הינדס, 1994; כהן 2001). וויליאם סקבי, מנהל האגודה הצפון אמריקאית לרכיבה עבור נכים בדנבר, טוען כתגובה לחסרון זה "אין צורך בהוכחות מדעיות, אפשר לראות את ההצלחה בעיניים ובקולות של המטופלים, ההורים, המדריכם והמטפלים" (דה קורסי הינדס, 1994).
רכיבה טיפולית הינה טיפול יקר ללא מממנים.

יש צורך בטיפול עקבי ורצוף, וכל הפסקה ברכיבה גורמת לנסיגה לאחור (בר, 1992).
 

 
 
 

  Bookmark and Share

חוות מעלה גמלא- מרכז חווייתי וטיפולי ברמת הגולן 0584816693


עיצוב והקמה: אילתא




 
לייבסיטי - בניית אתרים